coaching creative minds
in science, education & society
Hoe kom ik tot een keuze? Hoe zet ik mijn talenten optimaal in, of sta ik met meer energie in mijn leven? Hoe kan ik meer in verbinding leven met mezelf en de mensen om me heen? Deze en vele andere vragen rondom energiebalans, persoonlijk leiderschap en authenticiteit vormen een rode draad door coachgesprekken bij mij.
Dit soort vragen komt bij iedereen wel eens naar boven, en ik beperk me dus ook niet zozeer tot een bepaalde doelgroep. Uiteindelijk is de klik die je voelt met een coach, en de vraag of de persoon en de manier van werken je aanspreken het meest belangrijk in de keuze voor een coach.
Wel blijkt mijn eigen achtergrond in wetenschap en onderwijs voor mensen uit die sectoren een waardevolle aanvulling te zijn. Daarnaast zijn er veel mensen met een bepaalde maatschappelijke betrokkenheid die mij als coach opzoeken.
De fasen in de loopbaan, en de posities waarin de mensen die ik coach werken variëren sterk; studenten, promovendi, docenten, leidinggevenden, executives, universitair docenten, hoogleraren, artsen, consultants, data-analytici, beleidsmedewerkers, ondernemers.
Ik coach zowel in het Nederlands als in het Engels.
Creativiteit
Veel mensen die ik coach blijken brede denkers, creatieve denkers, met een grote stroom aan gedachten en ideeën, en de behoefte om hierover van gedachten te wisselen. Het gaat dan niet om de creativiteit in de zin van kunstzinnigheid, maar creativiteit als het vermogen om tot nieuwe inzichten en ideeên te komen op basis van de grote hoeveelheid informatie die binnenkomt. Dit is een eigenschap die velen van ons hebben, die ons in staat stelt om tot oplossingen en nieuwe inzichten te komen, en die ons soms in de weg zit als de chaos van gedachten overweldigend is.
Wetenschap
Veel wetenschappers zijn de wetenschap in gegaan uit passie en interesse. Later in je loopbaan kan er vaak een spagaat ontstaan; tussen geld binnenhalen voor toepassingen enerzijds en de fundamenten ontrafelen anderzijds, tussen publiceren in gerenommeerde tijdschriften of het brede publiek bereiken via andere kanalen, tussen onderzoek en onderwijs. Op zulke momenten is een klankbord prettig; onafhankelijk, met een frisse blik en kennis van het systeem. Ik heb zelf jarenlang als immunologisch onderzoeker gewerkt bij Sanquin. Daarna heb ik als docent, opleidingsdirecteur en strategisch beleidsadviseur gewerkt bij de Universiteit Twente. Op die manier heb ik de verschillende kanten van de onderzoekswereld leren kennen, en dat komt als coach voor wetenschappers goed van pas.
Onderwijs
Als je voor het onderwijs hebt gekozen heb je dat veelal gedaan vanuit een passie voor het vak, het contact met anderen, je leerlingen/studenten kunnen zien voor wie ze zijn, het leren en de groei die je kunt bewerkstelligen. Dit kan je niet altijd vorm geven op de manier die je wilt. Een klankbord kan je dan helpen om je eigen energie weer terug te vinden, of richting te geven aan je loopbaan. Ik heb zelf als docent en opleidingsdirecteur gewerkt, als teamleider en als beleidsadviseur onderwijs. Mijn ervaringen in die setting maken dat ik de context ken, en ook de behoeftes die je als docent kunt hebben.
op de pagina’s onder Aanbod is meer te lezen over elk van de coachtrajecten / workshops / intervisie.
Informatie voor HR-professionals
Mocht je vanuit een organisatie in een van de sectoren wetenschap, onderwijs, zorg of de maatschappelijke sector interesse hebben in de mogelijkheden die ik de organisatie kan bieden, neem dan gerust contact op. Bijvoorbeeld voor individuele coachtrajecten, of voor workshops en intervisie coaching op maat gemaakt voor je organisatie.
Wat zeggen cliënten van illustra?
plan een vrijblijvende intake in
Ik ga graag met je in gesprek om te kijken welke mogelijkheden er zijn. Neem vrijblijvend contact op!