coaching creative minds
Veel mensen die ik coach blijken brede denkers, vaak met een grote stroom aan gedachten en ideeën, en de behoefte om hierover van gedachten te wisselen. Sommige mensen komen er later in hun leven achter dat ze heel creatief zijn, iets wat ze nooit hadden bedacht. Het gaat dan niet om de creativiteit in de zin van kunstzinnigheid, maar creativiteit als het vermogen om tot nieuwe inzichten en ideeên te komen op basis van de grote hoeveelheid informatie die binnenkomt.
Deze brede, open, creatieve manier van denken is niet beperkt tot de sectoren wetenschap, onderwijs en kunst&cultuur. En uiteindelijk is de klik die je voelt met een coach, en de vraag of de persoon en de manier van werken je aanspreken het meest belangrijk. Ik coach ook veel mensen buiten deze specifieke doelgroep. Dus voel je vooral niet geremd als je je aangesproken voelt door mijn coachstijl en niet tot die doelgroepen behoort.
Wetenschap
Veel wetenschappers zijn de wetenschap in gegaan uit passie en interesse. Later in je loopbaan kan er vaak een spagaat ontstaan; tussen geld binnenhalen voor toepassingen enerzijds en de fundamenten ontrafelen anderzijds, tussen publiceren in gerenommeerde tijdschriften of het brede publiek bereiken via andere kanalen, tussen onderzoek en onderwijs. Op zulke momenten is een klankbord prettig; onafhankelijk, met een frisse blik en kennis van het systeem. Ik heb zelf jarenlang als immunologisch onderzoeker gewerkt bij Sanquin. Daarna heb ik als docent, opleidingsdirecteur en strategisch beleidsadviseur gewerkt bij de Universiteit Twente. Op die manier heb ik de verschillende kanten van de onderzoekswereld leren kennen, en dat komt als coach voor wetenschappers goed van pas.


Onderwijs
Als je voor het onderwijs hebt gekozen heb je dat veelal gedaan vanuit een passie voor het vak, het contact met anderen, je leerlingen/studenten kunnen zien voor wie ze zijn, het leren en de groei die je kunt bewerkstelligen. Dit kan je niet altijd vorm geven op de manier die je wilt. Een klankbord kan je dan helpen om je eigen energie weer terug te vinden, of richting te geven aan je loopbaan. Ik heb zelf als docent en opleidingsdirecteur gewerkt, als teamleider en als beleidsadviseur onderwijs. Mijn ervaringen in die setting maken dat ik de context ken, en ook de behoeftes die je als docent kunt hebben.
Kunst & Cultuur
Mijn interesse voor en ervaring met creativiteit in de brede zin van het woord, maken dat ik de overeenkomst tussen creativiteit in kunst en wetenschap zeer waardevol vind. De meerwaarde die ik voor creatieve wetenschappers zie, zie ik ook voor de kunst & cultuur sector. Vaak zijn het vergelijkbare brede denkprocessen, met een ander eindproduct. Vaak zijn het vergelijkbare vragen, met een andere aanvliegroute of werkvorm; een andere balans tussen ratio & intuïtie. Mijn eigen creativiteit, mijn brede open denken, mijn jarenlange ervaring als amateur musicus, en mijn liefde voor de (abstracte) kunst maken dat ik mij steeds verder bekwaam in het coachen van mensen in deze sector.

op de pagina’s onder Aanbod is meer te lezen over elk van de coachtrajecten / workshops / intervisie.
Informatie voor HR-professionals
Mocht je vanuit een organisatie in een van de sectoren wetenschap, onderwijs of kunst&cultuur interesse hebben in de mogelijkheden die ik de organisatie kan bieden, neem dan gerust contact op. Bijvoorbeeld voor individuele coachtrajecten, of voor workshops en intervisie coaching op maat gemaakt voor je organisatie.
Wat zeggen cliënten van illustra?
plan een vrijblijvende intake in
Ik ga graag met je in gesprek om te kijken welke mogelijkheden er zijn. Neem vrijblijvend contact op!
